Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

PRESS





KΡΙΤΙΚΕΣ
Natassa Mare – Jason Carter
«Τhe Embrace»

Το «Τhe Embrace» έχει έρθει στο κέντρο της έμπνευσης που είναι ο Έρωτας, βιωμένος ως η απόλυτη ένωση κι ως η απόλυτη απώλεια ταυτόχρονα. Η Νατάσσα Μάρε τραγουδά και απαγγέλει με τη σφραγίδα της ανθρώπινης ανάσας. Με οδηγό τη φωνή της αγγίζει κανείς λέξεις που επισημαίνουν λεπτές πτυχές όπως το τρυφερό κέντρο των πραγμάτων, τη μητρότητα που διαρρέει το σύμπαν, τη μοναδικότητα του προσώπου, καθώς βιώνει κοινές και διαχρονικές στιγμές, αλλά ακριβές και αναντικατάστατες. Το σώμα φωτογραφημένο ως θραύσμα στις σελίδες του άλμπουμ, όπως αποκαλύπτεται μέσα από τους στίχους και τη μουσική είναι η σχεδία του αοράτου, ο φύλακας των ανεπίστροφων στιγμών, ένα σώμα λιτό, ένδον, στην αθώα του γυμνότητα, έκδυτο διατυπώσεων, προφάσεων, κινήτρων, συναλλαγών. Είναι το σώμα της ψυχής κινούμενο εσαεί στο ρεύμα του έρωτα.

Βασιλική Φυτώκα,
Συνεργάτιδα του Κέντρου Μελετών της Ελληνικής Γλώσσας






Η μαγική συνάντηση ενός μουσικού με διαδρομές στους ήχους των πολιτισμών του κόσμου, του Jason Carter, με τη Νατάσσα Mάρε, μία βαθιά θεραπευτική φωνή. Θα πρέπει κανείς να γευτεί την μουσικότητα στις σιωπές των τραγουδιών τους ή την βαθιά ησυχία στους παλμούς της μουσικής τους για να νιώσει ότι όλα είναι εδώ. Τα ταξίδια του συνθέτη σε όλο τον κόσμο τον καθιστούν διαμεσολαβητή, μεσοπομπό, συμφιλιωτή των αντιθέσεων που σε άλλη περίπτωση φοβίζουν. Παρατηρώντας δε την «ποιητική» της Νατάσσας, η ψυχή αναθαρρεύει, μορφοποιώντας την ενέργεια σε σχήματα, επιτρέποντας να δημιουργηθούν νέα, δυναμικά ενεργειακά σχήματα. Η Νατάσσα συνθέτει διάφορες μουσικές σε μία και μόνη δόνηση. Έτσι είναι φτιαγμένη η φωνή της. Νοιώθει, αποκαλύπτει και οδηγείται από τη μουσικότητα των λέξεων. Κάθε στιγμή του cd είναι γεμάτη από ανθρώπινες παρουσίες. Ιδού ένα ονειρικό ταξίδι ή μία δια-πολιτισμική εμπειρία.

Ρέα Καλογιάννη,
Επιστημονική συνεργάτιδα του Α.Π.Θ. και του Πανεπιστημίου του Μaine στη Γαλλία, Υπεύθυνη οργάνωσης του διεθνούς Γαλλόφωνου περιοδικού “Synergies” στην Ελλάδα




Ο Roland Barthes μιλά για τον κόκκο ή σπόρο της φωνής. Κόκκοι που γονιμοποιούν τον χώρο και δημιουργούν καινούριους χώρους εξ’αρχής, χώρους χαρακτηριστικούς, χώρους βιώσιμους. Η Νατάσσα Μάρε αποτελεί ένα μοναδικό, σπάνιο παράδειγμα φωνής που αφήνει  τους σπόρους της δημιουργώντας νέους, βιώσιμους χώρους. Μία φωνή που δεν καταπατά τη μουσική, δεν την ακολουθεί δουλοπρεπώς αλλά εισέρχεται σα νήμα μέσα της δημιουργώντας την αίσθηση του ταξιδιώτη μέσα στα διαφορετικά δωμάτια. Μία φωνή που τιμά τη σχέση της προσωδίας με τη μουσική, που τιμά τις σιωπές, έναν από τους πιο βασικούς παράγοντες της δημιουργίας χώρου. Μία φωνή που καθοδηγεί χωρίς να διατάσσει. Αυτό κάνει και το «The Embrace» ένα μοναδικό δισκογραφικό παράδειγμα, ένα πυκνό χάρτη των χώρων που υπάρχουν ή δύνανται να δημιουργηθούν.

Δανάη Στεφάνου,
Λέκτορας της Ιστορικής Μουσικολογίας του Α.Π.Θ.




H Νατάσσα  Μάρε είναι γνωστή ως ερμηνεύτρια και δημιουργός σπάνιας ευαισθησίας, διαχρονικής και αναλλοίωτης εφηβικής ψυχικής έντασης. Καταφέρνοντας να ξεπεράσει τα συμβατικά πλαίσια, αφήνει τον εαυτό της ελεύθερο να εμπνευστεί και να συγκινηθεί από τα ποικίλων αποχρώσεων μουσικά ιδιώματα, διαφορετικών τόπων, εποχών και τάσεων. Εντούτοις, πάντα πετυχαίνει να δώσει κάτι ιδιαίτερα προσωπικό και ξεχωριστό.
Έχοντας σπουδάσει πιάνο, θεωρία και μουσική jazz, έχει θέσει εδώ και χρόνια με στέρεο τρόπο τα θεμέλια της μουσικής της προσωπικότητας. Στη συνέχεια της μουσικής της πορείας επέλεξε να ακολουθήσει έναν σύνθετο δρόμο, που δέχεται επιρροές από την jazz (και πρωτίστως την Free jazz, που αναπτύχθηκε κατά τις δεκαετίες του 1950 και 1960), την κλασική και την ethnic μουσική. Ο δρόμος αυτός την οδηγεί απευθείας σε εύφορα μονοπάτια φαντασίας, έρωτα και ονείρου.
Οι συναυλίες της στην Ελλάδα πάντα έλκουν την προσοχή του κοινού, όπως εξάλλου και εκείνες που δίνονται εκτός συνόρων. Η κριτική χειροκροτεί κάθε της εμφάνιση και δέχεται με ενθουσιασμό τις γοητευτικές μουσικές της προτάσεις. Το ίδιο και το διεθνές κοινό. Η νεώτερη δισκογραφική της προσφορά τιτλοφορείται The Embrace και αποτελεί σύμπραξη με τον διάσημο και πολυηχογραφημένο Βρετανό κιθαρίστα Jason Carter (μαθητή των κορυφαίων John Williams και Paco Pena).
Η αισθησιακά χρωματισμένη φωνή της καλλιτέχνιδος, μέσω της οποίας με τόση γενναιοδωρία και άνεση εισδύει στα λεπτά και πλούσια σε αγάπη, αγνότητα, έρωτα και τρυφερότητα νοήματα των μουσικών παραγράφων και των λέξεων, ξεχωρίζει. Η τέχνη της συνδυάζεται θαυμάσια με το εκφραστικά δυνατό και συναρπαστικό παίξιμο του Carter, το οποίο χωρίς άλλο συμβάλλει αποφασιστικά σε μία ηχογράφηση εξαίρετη από την αρχή μέχρι το τέλος. Πρόκειται για μία απόλυτα  εξομολογητική και σε πολλές στιγμές ιδιαίτερα προσωπική (σε ένα τραγούδι ακούγεται η φωνή του μικρού γιου της) μουσική διατύπωση που προσφέρει στον ακροατή μία πανέμορφη εμπειρία. Η Μάρε αποδεικνύει για ακόμη μία φορά ότι είναι ικανή να ανανεώνεται καλλιτεχνικά και να εξερευνά νέους μουσικούς ορίζοντες και συναισθηματικούς τόπους. Εκτός από το καθαρά μουσικό μέρος, εντυπωσιάζει και το καλόγουστα διαμορφωμένο booklet που περιέχει στις σελίδες του αχνά φωτισμένα γυμνά μέρη σώματος, που συνδιαλέγονται με σκιές και στίχους ποιητικούς των Μάρε, Giuseppe Ungaretti και Δ.Π.Παπαδίτσα.

     Ναι, ένας πραγματικά αποκαλυπτικός εναγκαλισμός πνεύματος, ψυχής και αισθήσεων (Enalia)


Κωνσταντίνος Καράμπελας Σγούρδας,
Ένωση Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου Ελλάδας  / Μέλος Κριτικής Επιτροπής Διεθνών Διαγωνισμών Vincenzo Bellini και Sigismond Thalberg


For art work we have naked bodies in various states of embrace telling graphically what is happening aurally on this singular album where flamenco/classical guitarist Jason Carter teams up with Greek neoclassical singer Natassa Mare for a meeting of musical minds. The skin-on-skin feel of the booklet seems to let us know that bodies were made for embracing, they fit together so well. It's a mirror image of the aromatic nylon strung music and lingering voice of two people who fit so well together musically, it's  joy and peace to listen to. 

The mournful descending chords and smartly executed arpeggios of the British guitarist are inspired and quite moving. In "Guten Morgen Mein Angel" (if angels do listen to music then this is the sort they would listen to) the sweetness of the morning calls to me through music that is both aching with weight and airy with its lightness. 

If you ever wondered what the Sirens sounded like when they sang to Ulysses then Natassa's haunting voice may be somewhere near it. Sometimes when the word "classical" is mentioned many popular music lovers switch off, but it would be wrong to write this off as a strict measure by measure classical performance. There are overtones of jazz, world, flamenco, sitar, Greek and even the simplicity of children's nursery rhymes with hints of a number of other styles besides. 

None of the songs are sung in English but it matters not a jot. 
  
Paul Poulton,
Cross Rhythms, USA



“Jason Carter is a classical-flamenco-world guitarist, who collaborates with artists from across the globe. Natassa Mare is a Greek singer. Together, they are unlike anything I have yet heard.” 
”How to describe a collection so unique, and without any obvious reference points? For a few starters, try the hypnotic guitar patterns and ambience of Note For A Child - (“Infinity Fields”) - mixed on the faster runs with a dash of mid-years Gordon Giltrap, while Mare gives us a more upbeat and sensual version of the resonant vocals in Gorecki’s Third Symphony - (“Going Home”) - seasoned - (on “Marks Piece”) - by occasional bursts of Kate Bush. Tracks here could accompany various scenes, from Lord of the Rings moments to bright whirls of dancing undersea life.”

“Rarities usually prove to be either oddballs or treasure. This disc is definitely one of the latter.”


Derek Walker,
Phantom Tolbooth, USA







«α» - Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου

Η Νατάσσα Μάρε Μουμτζίδου είναι μια χαρισματική όσο και ιδιότυπη τραγουδίστρια-στιχουργός. Μια καλλιτέχνις υψηλών προδιαγραφών, με κλασική μουσική παιδεία, ευαισθησίες, φαντασία, τεχνική, σεμνότητα και όλα όσα απαιτούνται για να «πει» κανείς κάτι ξεχωριστό μέσα από την τέχνη που προτείνει.
Ακολουθώντας το παράδειγμα διεθνών καλλιτεχνών του χώρου της, όπως εκείνο της Ute Lemper, την οποία επανειλημμένως μας έφερε στο νου, δεν διστάζει να πειραματισθεί και να επισκεφθεί ποικίλα μουσικά τοπία (ναι, πόσο θα επιθυμούσαμε, όπως η Lemper, και εκείνη κάποτε να ερμηνεύσει τραγούδια του Kurt Weill -στην πρωτότυπη γλώσσα που είναι γραμμένα, γερμανικά ή αγγλικά. Η εκ μέρους της πλήρης κατανόηση της μουσικότητας των λέξεων το επιβάλλει). Έχοντας για αρκετά χρόνια δεχθεί επιρροές από διάφορα μουσικά ρεύματα, jazz, ethnic και άλλων κατευθύνσεων, έρχεται τώρα να παραδώσει έναν προσωπικό δίσκο, με τίτλο «α», απόσταγμα μουσικών αναζητήσεων.
Το ιδιαίτερό της στίγμα είναι πάντα παρόν στα τραγούδια που παρουσιάζει. Ο ακροατής δέχεται την πρόσκληση σε ένα ταξίδι κατά το οποίο η Νατάσσα ξεναγεί με την ελκυστική, άλλοτε απόκοσμη, άλλοτε εξαϋλωμένη και άλλοτε εκστατική φωνή της. Οι λέξεις και τα νοήματα των στίχων παρακολουθήστε την πορεία της αναπνοής της πάνω στις λέξεις του πρώτου τραγουδιού Je T'Appelle), ο ουρανός της, η θάλασσά της, οι αναπνοές που ζουν δίπλα της, οι σιωπές της σκέψης της, τα όνειρά της και οι νύχτες της, μας οδηγούν σε μια μουσική Ιθάκη συναρπαστική και κάθε λεπτό ερωτεύσιμη. Μια μουσική Ιθάκη που ζωντανεύει μέσα από ένα τραγούδι μεθυστικό και  προσκλητικό.
Από το τραγούδι της υπέροχης Νατάσσας, που μακάρι σύντομα να ακουστεί και εκτός των ελληνικών τειχών. Ο μουσικός της ορίζοντας ασφαλώς κρύβει και άλλους θησαυρούς. Αναμένουμε. [A&N Records 9101].

Κωνσταντίνος Καράμπελας Σγούρδας,
Ένωση Κριτικών Μουσικής και Θεάτρου Ελλάδας  / Μέλος Κριτικής Επιτροπής Διεθνών Διαγωνισμών Vincenzo Bellini και Sigismond Thalberg


Αντιλαμβάνομαι, προσωπικώς, τα τραγούδια της πρωτοεμφανιζόμενης στη δισκογραφία Νατάσσας Μάρε - Μουμτζίδου, ως αληθινώς ερωτικά. Όσο ο έρως δεν γνωρίζει από όρια - βιοσωματικός μηχανισμός, που δουλεύει "πλακωμένος" και στο φουλ γαρ - τόσο το ερωτικό τραγούδι, εν προκειμένω, θα πρέπει να γνωρίζει. Όσο προσθετικά, βιώνει κάποιος τη λάμψη του έρωτα, τόσο αφαιρετικά, συνήθως, οδηγείται στην καλλιτεχνική αποτύπωσή της. Δείτε τον πόθο του Καβάφη - σε 50 λέξεις όλη η πλάση, τα θραύσματα της Σαπφούς, τα σονέτα του Σαίξπηρ, τα πλάνα του Παζολίνι ή του Κανελλόπουλου... Ακολουθώντας τέτοιου τύπου διαδρομές η Νατάσσα Μάρε - Μουμτζίδου διατρέχει με την υπέροχη φωνή της ακραία ερωτικά ενδεχόμενα, τα οποία έχουν αναδειχθεί είτε από την ίδιαν, είτε από τον συνεργάτη της Κωνσταντίνο Αποστολόπουλο. Αλλά και από μουσικής πλευράς αν το ερευνήσει κάποιος, την επιμέλεια των θεμάτων την χαρακτηρίζει η ίδια υψηλή ποιότητα. Μ΄ ένα - τουλάχιστον εκπληκτικό - τραγούδι, το γαλλόφωνο "Je t' appelle" (σύνθεση του Μανώλη Γερασίδη) και με όλα τα υπόλοιπα να κινούνται στο ίδιο άχρονο ονειρικό κλίμα, η Νατάσσα Μάρε – Μουμτζίδου φιλοτεχνεί ένα λεπτής αισθητικής άλμπουμ, το οποίο κερδίζει, επίσης απεριόριστα, από την άρτια ηχογράφηση/παραγωγή.

Με "α" πεζό το αποκαλεί...με "Α" κεφαλαίο ας βαθμολογηθεί ...


Φώντας Τρούσας,
Αρχισυντάκτης του περιοδικού Jazz & Jazz





Αν κρίνει κανείς από το βιογραφικό της, η Νατάσσα Μάρε - Μουμτζίδου είναι ακούραστη συμμέτοχος της μουσικής σκηνής στην Θεσσαλονίκη, με κινήσεις προσεκτικές, μεγάλο εύρος αναζητήσεων και εκφραστικών διεξόδων. Στα εννέα θέματα του "α", η Μάρε επιχειρεί να δημιουργήσει ένα άλμπουμ υψηλής αισθητικής, με αναφορά στον ερωτικό λόγο, ενταγμένο σε easy tempo jazz ενορχηστρώσεις, προσανατολισμένες σε chill out ατμόσφαιρες. Με το εναρκτήριο je t' appelle να κυριαρχεί, η Μάρε τραγουδά συνθέσεις των Μανώλη Γερασίδη και Κωνσταντίνου Αποστολόπουλου, σε στίχους της ιδίας και του Κ. Αποστολόπουλου.
Αιθέρια φωνητικά, ερωτικοί - μεταφυσικοί στίχοι με ποιητική άποψη (τρία τραγούδια πρωτοπαρουσιάστηκαν στην παράσταση ο Εραστής του Ηarold Pinter από το Bald Theater), όλα αυτά στο "α", που δίνει ρεσιτάλ στην παραγωγή και στο τελικό αποτέλεσμα τόσο το ηχητικό όσο και το εκφραστικό και αξίζει συγχαρητηρίων.

Μιχάλης Πολυχρόνης,
Περιοδικό Δίφωνο




Aν αναζητήσει κανείς την τραγουδοποιητική καταγωγή της Νατάσσας Μάρε- Μουμτζίδου, θα μπορούσε να την εντοπίσει στην Μαρία Βουμβάκη, στην Θεοδοσία Τσάτσου ή στη Σαβίνα Γιαννάτου. Οι "πηγές" είναι ετερόκλητες, η συγκεκριμένη όμως τραγουδοποιός αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις γυναικείες παρουσίες που προαναφέρθηκαν, χωρίς μάλιστα να τις εκλαμβάνει ως πρότυπα. Οι μουσικές της επιρροές προέρχονται από την διεθνή μουσική σκηνή και εκτείνονται από την δυτική πλευρά της έθνικ μέχρι την τζαζ και την άμπιεντ, η Νατάσσα Μάρε - Μουμτζίδου όμως καταφέρνει να τους προσδώσει προσωπική ταυτότητα. Αυτό είναι το πιο σημαντικό στοιχείο στον πρώτο της δίσκο, που φέρει τον τίτλο "α", αποτελεί συνεπώς την .... αρχή του παντός, άρα και το ήμισύ του. Μπορεί λοιπόν ο δίσκος να μην έχει συνθετικές εκρήξεις, κυριαρχούν όμως σε αυτόν οι αρετές μιας τραγουδοποιού η οποία έχει σαφή γνώση του χώρου στον οποίον επιθυμεί να κινηθεί και συγκεκριμένη προσωπική θέση.
Με τον δίσκο της, η Νατάσσα Μάρε - Μουμτζίδου εκφράζει θέση για την ενορχήστρωση (πίστη στην υπεροχή του αυτοσχεδιασμού), για την ερμηνεία (ο χαμηλόφωνος υπαινιγμός αντί της εξωστρεφούς "δήλωσης") αλλά και για τον στίχο (η ελεύθερη ποίηση αντί του δομημένου σε κουπλέ και ρεφρέν λόγου). Το cd δημιουργεί την αίσθηση του διαρκούς ταξιδιού, με τα κομμάτια να συνιστούν διαφορετικές θεάσεις του ίδιου παγκόσμιου τοπίου.
Η αίσθηση της παγκοσμιότητας εντείνεται από την εναλλαγή των γλωσσών. Τα ελληνικά συνυπάρχουν με τους αγγλικούς και τους γαλλικούς στίχους. Τα δύο, μάλιστα, ξενόγλωσσα τραγούδια είναι τα πληρέστερα στην ανάπτυξη της θεματολογίας τους.

Νίκος Μωραίτης,
Περιοδικό Echo & Artis



***



Section 3 
Free Improvisation | Contemporary Art 
Workshops  -  Seminars

  Students are improvising by choosing a word or a phrase of their own.



"Come out if you dare"
An amazing moment during the seminars. Special thanks to Mr. Rudy Poss. 


Natassa Mare - Workshops - Holland 2008 from Natassa Mare on Vimeo.



"Such a special workshop". 
Special thanks to Mrs. Willie Ruizendaal-van Diermen, 
a wonderful and blessed lady. 









Improvising

Seul à Trois
Part I






Seul à Trois
Part II




  


*****

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου